جزو فناوري جديد مخابراتي است که در چند سال اخیر  به موازات گسترش سایر  فنآوري هاي ارتباطی  از قبیل شبکه هاي کامپيوتري ، اينترنت و غيره پيشرفت کرده و به سرعت صنعت مخابرات و بازار مصرف را تحت تأثير قرار داده است. اين تکنولوژي در واقع نوع جديدي از دستگاه هاي مخابراتي است که بر روي بستر شبکه هاي کامپیوتری  فعاليت مي کند، لذا علاوه بر اين  که تمامی  انتظارات از يک مرکز مخابرات را برآورده مي سازد ، براي ارائه خدمات و سرويس هاي نامحدود و جديد انعطاف پذير مي باشد وهمين باعث گرديده که فعالان عرصه ارائه خدمات مخابراتي بتوانند با سرمايه گذاري کم و مخارج عملياتي پايين، طيف وسيعي از سرويس ها  را در اختيار استفاده کنندگان قرار دهند و نيز توسعه  کاربرد  IP Phoneها برخلاف  سيستم هاي مخابراتي سنتي منجر به همگرا شدن سرويس هاي صوتي، تصويري و داده ای شده است؛ بنابراین ديگر نيازي به سرمايه گذاري جداگانه بر رو ي تک تک سرويس هاي مخابراتي نمي باشد و سرمايه گذاري فقط بر روي تکنولوژي IP Phone متمرکز ميگردد.

IP-Phone يك دستگاه ديجيتالي باهوش با واسط شبكه  LAN مي‌باشد. IP-Phone داراي يك آدرس IP وكانكتورهاي استاندارد (RJ- 45) مي‌باشد لذا اينگونه تلفنها مي‌توانند درون هرپورتي درشبكه LAN قرار گيرند. از آنجائيكه به تلفنهاي مذكور آدرس IP اختصاص مي‌يابد لذا امكانات در آن بسيار زياد است و اين امكانات وقابليت‌ها بستگي به Feature‌هايي كه توليدكنندگان روي آن قرار مي‌دهند دارد. كاربردهاي مــهم آن شامل Unified Messaging، Collaboration، كنفرانس وغيره مي‌باشد. با  IP-Phoneها كاربران مي‌توانند Extension خودشان را باخود حمل كرده بطوري كه هرگز يك مكالمه‌ را از دست ندهند. با استفاده‌ از اين تلفنها مي‌توان ارتباطات كنفرانس ايجاد نمود.

تعدادي از قابليت‌هاي ديگر اين قبيل تلفنها بقرار ذيل مي‌باشند:

  1. داراي دكمه كنترلي صدا براي ارتباطات ورودي روي بلندگو و گوشي تلفني.
  2. غيرفعال نمودن يك ارتباط بدون اينكه گوشي را روي قلاب بگذاريم.
  3. داراي قابليت Mute Function  براي قطع گوشي و ميكروفن بدون استفاده از دست.
  4. انتقال مكالمه به Extension ديگر و يا به يك شماره ديگر.
  5. انجام Call Forward به شماره‌هاي داخلي و خارجي.
  6. داراي نشانه‌گر انتظار پيام(Stuttered dial tone).
  7. توانايي ايجاد Conference
  8. توانايي ارائه سرويس Call back
  9. توانايي ارائه سرويس Call Conferencing
  10. توانايي ارائه سرويس Call Forwarding
  11. توانايي ارائه سرويس Call Hold
  12. توانايي ارائه سرويس Call Transfer
  13. توانايي ارائه سرويس Do not disturb
  14. توانايي ارائه سرويس Intercom
  15. توانايي ارائه سرويس ‍Paging
  16. توانايي ارائه سرويس